vendredi 24 octobre 2014

Frédérique Harry (REIGENN, Université Paris-Sorbonne) : Hans Nielsen Hauge : réveil luthérien et mythe national

Abstract/Résumé

Abstract

Haugianism appeared at the very end of the 18th century and took a particular place in Norwegian history. Its mentor, Hans Nielsen Hauge (1771 – 1824) is still today a symbol for religious awakening, national resurgence and democratic aspiration in the Norwegian national imagination.
Far from those constructs, that are sometimes far too “mythifying”, Haugianism develops in 1796 as a complete movement where religious ideology justifies and legitimizes a strict socioeconomical organization for the community of believers. Haugianism, which was here clearly inspired by the Moravian brothers, characterizes the transition between pietisms and the 19th century’s resurgence movement. Haugianism also developed an early form of modern activism, mobilizing media networks, as well as associative, commercial and political ones. However Hans Nielsen’s arrest in 1804 put a provisory stop, but not an end, to the movement. Haugianism will indeed recover some of its dynamism with the entry in the Norwegian parliament of the first haugian parlementarian during the 1830’s.
With a focus on the movement’s sociological dimension we will explore the predicator’s and the movement’s place in the nation’s young modern narrative after 1814.


Résumé

Apparu à l’extrême-fin du XVIIIe siècle, le haugianisme occupe une place particulière dans l’histoire norvégienne. Son mentor, Hans Nielsen Hauge (1771-1824) est encore aujourd’hui une figure qui symbolise l’éveil religieux, l’essor national et l’aspiration démocratique dans l’imaginaire national norvégien.
Loin de ces constructions parfois excessivement « mythifiantes », le haugianisme se développe en 1796 sous la forme d’un mouvement complet où l’idéologie religieuse justifie et légitime une stricte organisation socioéconomique de la communauté des croyants. Puisant ici une inspiration évidente chez les frères moraves, le haugianisme caractérise alors la transition qui s’opère entre les piétismes et les réveils du XIXe siècle, tout en développant une forme naissante de militantisme moderne, qui mobilise réseaux médiatiques, commerciaux, associatifs et politiques. Mais l’arrestation de Hans Nielsen en 1804 marque l’arrêt provisoire, non pas la fin, du mouvement. Le haugianisme retrouve en effet un certain dynamisme avec l’intégration des premiers députés haugiens au Parlement norvégien au cours des années 1830.
Insistant sur la description sociologique de ce mouvement, nous nous interrogerons à terme sur la figure du prédicateur et du mouvement dans le récit moderne de la jeune nation après 1814.